Dersin Adı | Uzay Ortamı |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AE 302 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Uzay Ortamı dersi uzay ortamı, ortamda meydana gelen fiziksel ve dinamik olaylar ve bunların değişkenliği, Uzay Havası kavramı, parametreleri, uyduların dolaştığı farklı uzay ortamı bölgeleri, uzay ortamının uzay aracına, uzay aracı işletim sistemlerine ve yer ile olan iletişime etkileri konularına girişin önemli bir parçasıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin içeriğini oluşturan konular: uzay ortamı, uzay ortamına ait temel bilgiler, Dünyamızın uzaydaki yeri, nötral atmosfer, plazma ortamı, Güneş, Güneş'in atmosferi, Güneş radyasyonu, Güneş rüzgarı, Güneş aktiviteleri, Güneş lekeleri, Güneş alevleri, jeomanyetik ve iyonize olmuş ortam, iyonosfer, radyo dalgalarının yayılımı ve haberleşmedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Uzay ortamına giriş. Temel bilgiler. Dünyamızın uzaydaki yeri ve çevremizdeki uzay ortamının özellikleri | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 2 |
2 | Nötral ve Plazma Ortamı | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 2 |
3 | Güneş, Güneş Aktiviteleri, Güneş rüzgarı, Güneş radyasyonu, Kozmik ışınlar, SEP olayları | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 3 |
4 | Manyetik ortam. Güneş Dünya uzay çevresi etkileşimi, Manyetosfer, Manyetosferik değişkenlik, Radyasyon kuşakları | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 4 |
5 | İyonosfer. İyonosferik değişkenlik. Radyo dalgası yayılımı ve iletişim sistemler | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 5 |
6 | Güneş ve manyetosferin nötral ve plazma ortamı üzerine etkileri. Sürtünme, jeomanyetik ve manyetosferik fırtınalar | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 7 |
7 | Uydu yörüngeleri, Alçak yörüngeli uydular, Kutupsal yörüngeli uydular, Jeosenkronus uydular | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 7 |
8 | Uzay Havası kavramı, uzayda gözlem metotları | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 7 |
9 | Uydu etrafındaki nötral gaz akışı. Nötral ortamın uydu üzerine etkisi. Atmosferik Drag | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 8 |
10 | 29 Kasım Arasınav 1/Proje 1 | |
11 | Kontaminasyon, Atomik oksijen etkisi. Glow etkisi | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 9 |
12 | Uydu plazma etkileşimi, yüzey yüklenmesi, uydu içi yüklenmesi, SEU, uydu anomaliler | 20 Aralık Proje 2 ______________________________________________ T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 9 |
13 | Uydudaki plazma kaynakları | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 11 |
14 | Uzay havası ve uzay aracı modeilemesi çalışmalarının tanıtımı | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub. Ch 12 |
15 | 10 Ocak Proje 3 | |
16 | Final |
Ders Kitabı | T. Tascione, 1994, Introduction to Space Environment, Orbit Pub., IS8N:0-89464-044 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 3 | 60 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | 80 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 3 | 6 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | ||
Final Sınavı | 1 | 2 | |
Toplam | 148 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ile Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanında edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
2 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanındaki problemleri saptar, analiz eder ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözer ve yorumlar. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlar. | |||||
4 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. | X | ||||
5 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilgili araştırma konuları için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar ve sonuçları analiz eder, yorumlar. | X | ||||
6 | Çok disiplinli takımlarda iletişim kurabilme ve çalışma yeteneğini geliştirir. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir. Havacılık ve Uzay Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | X | ||||
9 | Mesleki etik bilince sahiptir, mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir, girişimcilik ve yenilikçilik hakkında bilinçlidir, sürdürebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar (‘‘Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği’’, B1 seviyesi). | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest